Vad är det som händer?!

Aftonbladet idag
Idag vill jag bara gråta över mänsklighetens omänsklighet. Jag läser
Aftonbladet på nätet och får fysiskt ont i hela bröstkorgen, som om luften inte riktigt orkar tränga sig ner till lungorna. Nu ska utbrändhet inte längre anses som en reell sjukskrivningsorsak, vilket i sig inte bara är skändligt utan också rent farligt. Socialstyrelsen och Försäkringskassan har slagit ihop sina "kloka" huvuden och dragit upp gemensamma riktlinjer för hur de ska sänka kostnader och därmed kanske få en guldstjärna på Reinfeldts kontorsvägg. Logiken ligger stick i stäv med Hollands narkotikapolitik, när problemet blir för stort så legaliserar man. När kostnaderna blir för stora för en grupp människor som drabbats av samma lidanden så beslutar man således att det inte är ett godtaget lidande och därmed är problemet löst. DN har en något fylligare artikel där vi kan läsa att man KAN tillåtas en sjukskrivning på max tre veckor, men då ska orsaken vara svår sömnlöshet dvs sjukskrivningsorsaken en helt annan än grundorsaken.

Vad som snärjde åt mina luftvägar ytterligare är när jag läser kommentarerna till Aftonbladets artikel, där ser jag oerhört många uttalanden som inte bara visar upp sin okunskap kring mänskligt varande och samhälleliga villkor, utan också en brist på förståelse, humanism och framförallt en oändlig avsaknad av ett varmt hjärta. Vad är det som hänt med människan?

Jag scrollar ner på sidan, läser att bloggandet blivit ett utmärkt sätt att marknadsföra sig själv (Cit: Bloggkändisar föds. Blogginlägg skapar debatt. Bloggen bli en hjälp i tillvaron och en bra kanal för marknadsföring../..En vass penna kan leda till succé. Okända män och kvinnor får plötsligt en helt ny karriär som profiler på nätet). Gårdagens nattliga tankar får sig ytterligare en skjuts framåt... en scen där stjärnor föds, ett sätt att bli sedd och bekräftad. Nåväl.. det var inte det som fortsatte uppröra.

Under blogg-artikeln länkar man till Sveriges just nu mest lästa blogg, Alex Schulmans. Jag klickar på länken och återigen tar luften slut omkring mig. Kl 12.13 idag har han publicerat ett inlägg om Anna Book, ett föraktfullt och förkastligt sådant som inte har någon annan avsikt än att häva ur sig osmakliga elakheter på en annan människas bekostnad. Det har redan ramlat in 83 kommentarer där skrämmande 40 av dem är uppmuntrande hejarrop av människor som tycker att mobbning är underhållning. Vad är det som har hänt med människan?

Att våra kvällstidningar för längesedan passerat gränsen för värdighet är måhända ett uttryck för att våra medbröder och systrar inte längre känner något värde i sig själva..?

160710-2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback