Du och jag döden

Vi ungdomliga från Gällivare
Lyssnar just på en
radiointervju med 77-åriga Per-Eric i Gällivare som idag blivit ombedd att visa legitimation för att köpa lättöl på ICA. För mig händer det lite då och då att jag uppmanas legitimera mig när jag ska köpa alkoholhaltiga drycker, något som jag i motsats till många andra tar som en personlig förolämpling. Om det nu hade stannat vid det... men faktum är att jag vid tre tillfällen under senare år tom nekats till att köpa snus om jag inte visat att jag har åldern inne. Första gången blev jag så arg att jag spände svarta ögon i mannen bakom disken och väste - aldrig i livet, innan jag helt sonika la pengarna på disken och slet åt mig dosan. Nåja.. det om detta, egentligen skulle jag skriva om dagen då jag dödförklades....

image61

Död och återuppståndelse
Min kropp beter sig på det märkligaste sätt. Utan att jag egentligen känner mig dålig på något sätt så lever min kropp sitt eget liv. Har flera gånger under de senaste dagarna fått stegrande hjärtklappning, muskelryckningar och svimningskänslor och i kväll var det värre än vanligt. Helt plöstligt slogs jag av en tanke att det kanske, kanske kunde vara en följd av alla de kattbett jag fick när jag i förra veckan skulle ta mig an en vildkatt och hon greps av panik och hamnade helt sonika fastnaglad över hela mitt ansikte. Tog det säkra före det osäkra och ringde sjukvårdsupplysningen där jag fick en nätt utskällning. Kattbett ska visst alltid tas till läkare för behandling eftersom de är bland det giftigaste som finns. Blev i vart fall inkallad till lasarettet redan nu ikväll och när jag anlände var det raka spåret in för ett EKG.

Trots sladdar placerade med exakthet ville apparaturen aldrig riktigt komma igång och när läkaren slutligen kom in för att läsa av pappersremsan så vände han sig allvarligt mot mig och sa -jag är ledsen över att behöva meddela att du avlidit. Lika allvarligt svarade jag -jag borde verkligen ha kommit tidigare.

Tre sköterskor och en manual senare verkade det som om jag börjat leva igen och ett synnerligen välpumpande hjärta fick apparaten att spotta ut fina kurvor. Läkaren (som var av den sammanbitna sorten) konstaterade att ett kattbett förvisso inte är att leka med men att mina symptom snarare beror på lågt blodtryck. Han kunde dock se att kvällens tryck var helt normalt men sa samtidigt att sjukhusbesök per automatik medför ett högre tryck. När jag frågade om han med det påstod att män i vita rockar ger kvinnor högre puls skrattade han högt och den av den tidigare så bistra uppsynen syntes inte ett spår.

Kommentarer
Postat av: Glenn...

Underbart,Ell!!

Tack för dom goa skratt Du gav mig så här i denna dagens sista skälvande minuter!...man ska inte skratta åt någons "död",men när det berättas med en sådan humor,då kan inte jag hålla skrattet borta,ty jag är väl en aning cynisk o krass,men Du verkar lite likadan...
...men...
lika mycket som jag skrattade,är jag minst lika glad för att EKG´t fick Dig levande igen!!!

Sköt om Dig,o ha en underbar natt o morgondag!

I all välmening:
// G.

2007-10-31 @ 00:01:14
Postat av: Rickard

Jag tycker att det är bra för den här världen att du lever kvar en stund till, trots att tekniken försökte ta överhanden över ditt medvetande och säga något annat.

Annars kan det ju vara skönt att tänka det som Claes Malmberg så underfundigt har sagt:
"Du behöver inte vara rädd för att dö, det är inte konstigare än att födas."

Hälsningar
"Det är gott att leva" -Rickard

2007-11-03 @ 11:39:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback