Min Idolhelg

Norrländsk kamp och Libanesiska nötter
En gång per år vaknar jag lite tidigare än vanligt.. dagen då klockorna i sin barmhärtighet dras bakåt en timme. Det är söndag, den sista i oktober, och min mun är snustorr efter att ha ätit för många Libanesiska nötter. Jag lyssnar på Norrländska kampvisor medan mina kulturella rötter stampar takten. Vill och borde åka upp till jul men önskar att det vore lite närmare, 24 timmar på ett fullsatt tåg med en vild Vilda känns som en omöjlighet och lika omöjligt känns det att vara utan henne en hel jul... hon är ju också min familj.

I denna tillvaro där det är toksvart utanför fönstret och tystnaden är kompakt, där jag sitter i plyschbyxor och t-shirt så känns den gångna helgen snudd på surrealistisk. Men spetsa öronen nu så ska jag berätta...

image57


Det är roligare att vinna än att förlora...
Anna kom med bussen till Cityterminalen under eftermiddagen, jag som varit i den stora staden sedan onsdagskvällen väntade ivrigt på hennes ankomst och den vardagslyx som väntade. Efter att ha virrat omkring en liten stund vid betongsvampen på Stureplan så hittade vi till vårt fina hotell där rum 417 överträffade alla förväntningar. Som fnissiga tonåringar kastade vi oss på ryggen i sängarna och började hissa upp huvud- och fotändor i våra elektroniska sömnbärare samtidigt som den stora LCD-tvn på väggen gav information om vår hotellvistelse.

image59

Efter en snabb shoppingrunda (någon hade glömt att ta på, och med, sin BH men av vänskaplig diskretion talar jag givetvis inte om vem) så beställde vi upp kallt vitt vin till rummet och började snygga till oss. Prick klockan sex ringde Magnus från
Cadillac Stockholm och meddelande att han var på plats och så bar det iväg.

Studion är mindre i verkligheten än Tv-bilden får en att tro och värmen där inne fick en att titta efter parasoller och fruktdrinkar. Vi väldigt importa människor hade fått mat och dryck innan vi blev insläppta före alla andra till studion och så snart samtliga var på plats fick vi enkel publikregi.

Under sändningen slogs jag över hur oerhört mycket bättre samtliga deltagare låter i verkligheten. Å andra sidan beror det väl på att dimensionerna blir fler och musiken inte bara hörs utan även känns och upplevs. När Daniel sjöng Imagine gjorde hjärtslagen nästan fysiskt ont och Evelinas energi fick blodet att sjunga med i den annars så tråkiga Faith. Andreas imponerade och jag blev förmodligen snudd på lika rörd som han blev av publikens gensvar. Som den människa jag är led jag med Sam redan innan han började sjunga. Jag vet inte vad det är med den mannen men någonting får det att börja krypa under skinnet på mig vid blotta anblicken av honom. Jag satt där på plats och funderade vad det är som är fel och jag kom slutligen fram till att det inte känns äkta, hela Sam känns inte äkta. Det känns jobbigt när han sjunger, som om han får kämpa för sitt liv för att få ljud över sina läppar och när det ljudet väl kommer så blir något fel. I vissa stunder kändes det som om han inte ens ville vara där.. eller kanske inte ens var där, åtminstone inte med det som är han...

image58
...Lite arrangerat linsluseri

Fast idoler kommer och idoler går.. i Tv4 är det endast juryn som kvarstår. Dessa tre, i sin klass, giganter kan var och en av dem fylla ett rum med sin karisma. Kishti den explosiva gudinnan med direktkontakt till sina känsloregister, Peter med en pondus som åtminstone får mig att känna mig som en skolflicka i rutig kjol som niger för magistern och så har vi Daniel.. Daniel med det märkliga efternamnet och en charm som golvar mig totalt. Jag satt och betraktade honom under pauserna och jag har sällan sett en människa som är så bekräftande i varje rörelse och handling. En lätt beröring, ett leende och ord som jag förvisso inte hörde men som i en betraktares ögon inte verkade vara formade av annat än vänlighet. Alla människor som jag såg honom komma i kontakt med log varmt när de lämnade honom. Vilken välsignad egenskap han har att förvalta!

När Idolkvällen var över gav vi oss ut i den kyliga och folkrika natten. På söder väntade vänner och kall öl och klockan skulle hinna bli tre innan åtminstone jag fick lägga mig och trycka på knapparna i den stora sängen.

En sanslöst trevligt veckoslut är över om några timmar och jag vill skicka ett oändligt Tack till Hitta.se med Ylva i spetsen för minnen jag ska bevara långt in i den kalla vintern!

P.s. Tävla ni också på Hitta.se, jag kan gärna följa med om ingen annan vill ;)

Kommentarer
Postat av: Västkustpojken...

...kan inte dela Din euofori...bara förstå den...
The Rankin Family finns i Din mail,när Du vaknar...
...tror det kan passa Din själ,med tanke på
"Summer Wine"...

...fler låtar finnes...
Kram o Go´natt...!
// G.

2007-10-28 @ 22:22:19
Postat av: Kristina

Tack för din berättelse. Min svägerska med familj är där varje och kollar live. Hon ringer oss i pausen för att vi i alla fall ska få HÖRA lite live. Mina fredagsfrustrationer är vem jag egentligen vill ska vinna. Jag väljer mellan Andreas och Daniel. Har till nu i alla fall ringt på Andreas.

2007-10-29 @ 08:21:46
Postat av: linzan

GRATTIS!!! Jag är avundsjuk! Inte på idol - men hotellvistelse, sköna sängar (där inga barn kommer inkrypandes mitt i natten), som man slipper bädda, frukosten serverad och avdukad utan att man behöver bry sig...slänga handdukarna på golvet, och inse att jag inte behöver ta upp den och lägga den i tvättmaskinen för att den skall bli ren....usch jag längtar oxå efter en sån helg....MEn nu skall jag lägga benen på skrivbordet och drömma om det iallafall!! TAck å lov att det är höstlov och alla eleverna är någonannanstans än här!!! KRAM

2007-10-29 @ 11:44:43
Postat av: emma

wow!

Anledninge till att jag stör mig på Sam (förutom att han verkar oäkta och lite självgod) är att han nästan är en exakt kopia av jokern i batman.

2007-10-31 @ 10:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback