Andlöst...

Om det finns en Gud så bor han precis här.. i ett landskap som är så sällsamt vackert att hela ens inre sjunger lovsånger av vördnad och ära. Det är inte bara möjligt att vattna rötter med snö och suga näring ur en tjälfrusen mark, den kom även att visa sig vara berikad med så mycket gödning att själen växer flera storlekar.

image96


Här i Paittasluspa levde och verkade min morfars mormors far. Salomon, eller Monkka som han kallades, har bla porträtterats av Margareta Sarri i boken "Ur vägen fattiga" och hans historia är sannerligen värd att berättas. Idag har jag stått på mark som vibrerar av kulturarv och känslan är svår att beskriva. Människor som tidigare varit ett för och efternamn i mina släktforskningsarkiv fick helt plötsligt färg, form, doft och känsla och när vi någon timme senare ser ett gammalt fotografi på morfars morfar stående utanför samma hus och jag ser ner på min mammas hand där hans forna vigselring nu sitter, ja då svindlar det... igen och igen.

image99

Lunch vid foten av fjället. Solen gjorde oss sällskap, en duvhök seglade över våra huvuden och elden som värme mat och kaffe gav även värme åt frusna fötter.

 

image94

Frihet... storslagenhet.. oändlighet. Vet inte riktigt hur annars beskriva kalfjällets livsande. Vissa stunder är välsignade, oantastliga. Stunder som gör människan lite mer ödmjuk, förundrad, andlös.

image95

 

image97

När vi lämnat nyfunnen släkt och nyvunna vänner och med skoter blev skjutsade över älven, vände jag huvudet och fick se solen gå ner bakom Kebnekaisemassiven... En oförglömlig dag fick således en magnifik avslutning.


image98



Kommentarer
Postat av: Eva

Men gumman vad sa jag om såna här bilder??? Nåja tittar jag ut genom fönstret så ser det nästan likadant ut ;)
Snön vräker sidledes!!!!! Jag som precis satt bort alla vinterkläder... Barnen lyckliga dock och vill till stugan för att åka pulka - deras önskan är vår lag så så får det bli idag. En ovan påsk i alla fall, brukar ju gå i t-shirt
i stugan oftast, men pga pappa operation så blir det påskmiddag i mammas o pappas lägenhet imorgon stället!
Hoppas din påskhelg blir avkopplande och skön! Kram till dig o de dina

2008-03-21 @ 10:35:55
Postat av: Anonym

Förutom Gud, så är du det finaste som finns!!!

2008-03-21 @ 14:14:27
Postat av: Azola

Du skriver så vackert...känner mig nästan religiös inför din upplevelse!;)
Känner storslagenheten inför fjällvidderna och naturen! Att du kommer nära dina släktingar är inte konstigt i detta sammanhang!
ta det lugnt på den långa vägen hem! kram

2008-03-21 @ 16:04:47
Postat av: Per

Hallå vännen. Kan inte annat än att bli avundsjuk... Hade gärna varit med dig där... Ha det bra nu och kör försiktigt hem så hörs vi när du kommer hem...
Din Per

Postat av: Ellinor

Eva: Dina vyer var snarlik mina, snudd på fjällvärdens oändlighet då. Förstår att barnen jublar, den här vintern är inget för oss med snö i blodet. Hoppas ni haft en fin storhelg med lediga dagar. Kramar!

Anonym: Oj.. tack då antar jag :)

Azola: Blir glad för dina ord om mina ord. Att i skrift kunna förmedla en känsla är stort. Tack!

Per: Sikken tur att du fick lite vitt på marken nu då så skotern med flames fick rastas.

2008-03-26 @ 20:58:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback