Nationaldagen






Det är den 6 februari och samernas nationaldag. Det samiska blod som flyter i mina ådror är ett arv från både mamma och pappa och i mitt kulturarv finns spår från såväl fjäll- som skogssamer. I generationer har mina förfäder levt ett liv i samförstånd med naturen, med en stolt kulturell tradition och rennäringen som hjärtat i en samisk identitet.

"Min sameby" är en av femtioen samebyar i landet, en tillhörighet som gått i arv och som ger mig rätt att bedriva renskötsel. Då jag är här.. bland kossor i en Småländsk Bullerby istället för i de oändliga skogarna i norr, så är mina renar i en mycket skicklig renskötares hand... Renskötaren är renens beskyddare och jag kan inte tänka mig en människa mer hängiven sin uppgift än min pappa..!


























En liten E, hennes egen kalv och egna pappa.


Innan ni klickar er vidare i den här stora vida www-världen så stanna upp och lyssna till den fantastiska Sofia Jannok, stolt kulturbärare och en av de där oslagbara Gällivare-tjejerna ;)



Själv har jag firat... genom att vara med i radio.. igen. Inom loppet av en månad har jag således varit med i en tv-dokumentär och två radioprogram och där talat om tre olika frågor.. Gudars.. kan ingen dämpa henne..!?

Kommentarer
Postat av: Mina

Den där bilden av dig och pappa är så himla fin!

KRAM

2009-02-08 @ 12:40:57
Postat av: Anonym

Mina: Ja visst är den! :) Men du... kan du inte ta och komma neråt snart? Försöker få ner min mamma och det hade ju varit toppen och du hade fått med dig din och ni kommit ner några dagar! Kram!

2009-02-08 @ 22:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback