Dag 3: Alesjaure- Tjäkta

13km, Höjdskillnad: ca +220m

Vaknade av ett stilla regn som smattrade mot tältduken och förstod att det var dags att packa ihop och ge sig iväg. Tyvärr slarvade jag och hoppade över frukosten, något som kom att straffa sig i form av energilöshet, köld och lipfärdighet under dagen.

Idag var också dagen för det första riktiga vadet över iskall jokk och efter moget övervägande bestämde jag mig för att ta av mig kängorna och vada i sandaler. När jag satt och torkade fötter och bytta bandage (jo då, skavsåren hade börjat visa sig redan då) fick Vilda plötsligt syn på en ensam kvinna, tvekandes på andra sidan jokken.  Så rusade hon iväg och lyssnade inte alls på mina arga rop om att hon skulle komma tillbaks. Förundrad ser jag henne springa tillbaks över jokken och sedan fram till den tvekande kvinnan. Vilda gör henne sedan sällskap upp mot strömmen innan hon viker av och för kvinnan över jokken på det ställe vi passerade, sedan rusar hon tillbaks till mig och sätter sig vid min sida.. som om ingenting hänt.





Den tredje dagen var en tung dag. Min höft flyttade sig någon millimeter och fick varje steg att bli en plåga. Smärta, tillsammans med regn och kyla lockade mig därför till en natt i en varm säng på fjällstationen istället för en kall madrass i ett tält. Vilda kastade sig in under sängen och jag fick bokstavligen dra ut henne igen för att befria henne från väskan som fortfarande satt kvar på ryggen. Sedan sov hon så hårt att tassarna sprang i luften, medan jag åt potatismos och renkött i ett kök i närheten.

På morgonen väcks jag av en danska som letar sina strumpor, föga förvånande hittar vi dem under en schäfer...


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag vill också! Gud vad jag längtar dit! Ser så fram emot att få se alla dina bilder.

2009-07-17 @ 00:22:58
Postat av: Ellinor

Sanna Åk! Kommer snart till en vardagsrum nära dig och fyller på er längtan :)

2009-07-17 @ 03:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback