Dag 4: Tjäkta- Sälka

12 km, Höjdskillnad: ca +150m, -300m

Jag trodde jag skulle bli galen på Vilda då hon kastade sig på rygg och åkte kana över snön, vilket givetvis medförde att väskan for på trekvart och platsgaffeln spetsade påsen med dagsransonen med hundmat, vilken därmed for ut över hela väskan. Yr och lycklig.. för att inte tala om snöig, fick Vilding en uppsträckning och prat om vad det innebär att ha ansvar för packning.

Sedan plumsade vi i snö.



Under snön fanns det vatten.. ibland enorma mängder vatten och tanken ligger väl inte långt borta att även personen på rad sju i "fjäll-loggen" erfarit detta...



Den "belöning" som väntade efter den branta nedstigningen från vandringens högsta punkt var verkligen bedövande vacker. Dessvärre ramlade jag i en jokk någonstans efter vägen och fick vatten ner i skorna, något redan avskavda fötter inte direkt mådde bättre av. Men att allt ont för något gott med sig fick jag konstatera då mitt fall flyttade en höft på plats igen.



Framme vid fjällstationen i Sälka blev det sedan efterlängtad bastu tillsammans med härliga damer från halland som nakna sprang ut och doppade sig i fjällkallt vatten. Efter en delad burk konserv-köttbullar (förmodligen det godaste jag ätit) blev det nästan vinst i Yatzy och en fin kväll bland fina människor.



.. och inne i ett tält låg en trött hund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback