Värmda hjärtan i kylig tillvaro

Det är juli, högsommarmånad. Nere i Pite, 30 mil söder om Gällivare, tog en vän på sig sina fingervantar när hon skulle promenera med barnvagn häromdagen. Ikväll hade bingokontrollanten på Nunis-parkeringen både mössa och handskar. och när jag slängde ett ögonkast på termometern i helgen orkade den sig knappt upp över sju grader. Juli.. semestermånad.

Men även om den gångna helgen må ha varit kylig i sina temperaturer blev den varm i all dess innehåll när den blå bilen tog mig, mamman, moster M och den rabiesvaccinerade Vilda till vårt blå-vita grannland i öst. Under tre dagar har jag inte bara lärt mig dubbelt så mycket finska än jag kunde tidigare, utan också att kor med riktigt stora juvrar kan ha BH, att det finns Vodka på dunk och att man ofta blir bjuden på kaffe och bastu när man hälsar på i ett Finskt hem...!!

Den finska bastun är egentligen värd ett helt eget inlägg men natten är sen och morgonen kommer fortare än jag önskar så jag låter istället bilder berätta om traditioner och gemenskap, om kultur och ett arv att bevara.







I den Finländska natten var vi på dans i paviljongen vid sjön och trots att jag inte kan dansa så dansade jag ändå. Här dansar alla, med glädje och med varandra. Tonåringen med sin mormor, pappan med sin dotter, vänner med vänner. Det är en ynnest att få vara mitt i allt detta, att för en stund bjudas in i Finlands själ och hjärta.

I ett annat liv ska jag bli Finsk.

Kommentarer
Postat av: mikahakki

Visst är de fint i Finland, nästan så att man längtar lite av bilderna och texten :-)

2009-07-07 @ 23:41:06
Postat av: Ellinor

Mikahakki Jag skulle kunna åka tillbaks vilken dag som helst :)

2009-07-17 @ 03:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback