Elva landskap senare

Vi har ett långt land. Ett vackert land, men ohyggligt långt sådant. Å andra sidan ger långa länder många upplevelser och vackra är alla de skiftningar som elva olika landskap har att bjuda på. Som här.. vid höga kusten, sjutton timmar efter starten från Bullerbyn.



Ytterligare mil och timmar senare skickar jag ett sms till en kär vän. Jag slinter dock på knapparna och när jag sedan läser vad jag skickat iväg ser jag att där står..
- mindre tio lik kvar nu, är helt slut.
Det skulle givetvis stå mil och inte lik och jag fick till svar att jag ska sluta mörda mig genom landet. Ibland gör en enda feltryckning stor skillnad.

Jag hade däremot angenämt sällskap med mig på resan. En vänlig själ hade skickat mig en fyra cd-skivor av något som jag klassar som poesi.. eller varför inte magi.

"Skruva ner vardagens ljud så infinner sig först tystnadens lättnad. Och sedan, mycket tyst, tyst som ljus, återvänder meningen. Ord är den del av tystnaden som talar."

Jeanette Winterson har ett språk som jag känner igen, en ton som lägger sig tryggt och bekant i mitt hjärta. Hennes bok, Fyrväktaren, läses med kärlek och passion av Regina Lund och jag som lyssnare behöver bara spetsa mina öron och mitt sinne för att därefter bli medbjuden in i en värld jag tycker om att vistas i.

Många, långa mil senare stannade jag i stugan vid havet och den plats som alltid kommer att vara min barndoms sommar. Morfar väntade med en lapp från förra sommaren på köksbordet och vid delade en kväll, min morfar och jag, där vi möttes bland minnena.



Frukost på altanen sedan de återstående tjugo milen hem till mina ursprungsrötter igen.

Om en stund: Tar jag mig bort till fjärran och stämmer pulsen till Lundell under midnatssolen. Navigering är inte svårare än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback