Millenium


Filmatiseringen av böcker man tyckt riktigt mycket om blir ofta en besvikelse. Karraktärerna är blekare, handlingen urvattnad och av storyns styrka brukar det bara finnas fragment kvar. Detta var jag fullt medveten om när jag i tisdags bjöd med mig mamman för att se Män som hatar kvinnor.

Nu hade jag förvisso hört från flera håll att filmen höll klass och att Noomi Rapance är briljant som Lisbeth Salander, men jag blev ändå positivt överraskad där i biomörkret och under 2 tim och 32 min satt jag mest och njöt av bra filmkonst. Scenerna mellan Noomi och Peter Andersson är så hemska att de för alltid stannar kvar på näthinnan, Nyqvist är "Grabben i graven-oemotståndlig", miljöerna träffande och storyns täthet släpper inte igenom den minsta strimma av unken luft.

Män som hatar kvinnor gott folk.. se den.

Kommentarer
Postat av: Sanna

I will! Nu i helgen. Jag sörjer över att han inte hann färdigställa det där fjärde manuset som ligger i hans laptop, till 4/5 färdigt. Och fördendelen sörjer att inte alla tio planerade hann bli klara.

2009-03-05 @ 13:35:24
Postat av: Azola

Ja den verkar helt klart sevärd!!

Har nyligen vaknat till livs igen, efter nattjobbet och ska nu in och kolla runt på fb!

Gick med nu i dagarna...trots långt och troget motstånd ;o) Ja vad gör man inte? Hi hi

Kram på er!

2009-03-05 @ 16:41:06
Postat av: stefan

Ja, jag visste väl att du skulle gilla den:) den dröjer sig kvar! Uppskattar ditt sätt att måla upp dina intryck av filmen... Kram S

Postat av: Ellinor

Sanna: Åh tänk om det funnits sju böcker till, d¨å hade jag haft sex kvar att läsa ;)



Azola: Åh lägg till mig då om du vill.. du som vet vad jag heter :) Kramen från oss!!!



Stefan: Ja den var bra mycket bättre än jag vågade hoppas på. :) Är du kvar där i den vackra fjällvärlden ännu? Lite avis är man allt... Kram!

2009-03-06 @ 09:44:31
Postat av: Åz

Precis min åsikt..........men det kändes konstigt att se Sunes pappa/Beck som sadistisk våldtäktsman!!!

2009-03-06 @ 11:24:11
Postat av: Azola

oki, det ska jag göra! Jättekul!!

2009-03-06 @ 14:42:29
Postat av: Rickardo

Men är det inte lite konstigt dock, käre vän, att man kan förstora upp gryniga foton så att man kan se vad som står på personers fingrar typ...Nåja, jag är väl för cynisk som vanligt! Kram på dig!

2009-03-07 @ 11:46:55
URL: http://okonventionell.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Åz: Ja det funkade inte alls. Martin ska heta Beck och inte Vanger och hans granne ska gå med stödkrage och inte med portfölj.



Azola: Tänk nu känner vi varandra nästan på riktigt :)



Rickard: Jo det är konstigt och underbart. En stunds filmmörker kan aldrig vara fel.. inte ens för en cyniker. Kram!!

2009-03-07 @ 22:35:47
Postat av: Azola

Vi såg den igår!

De kommande två filmerna, som baseras på böckerna FLICKAN SOM LEKTE MED ELDEN och LUFTSLOTTET SOM SPRÄNGDES kommer att visas på SVT....kan knappast vänta!!

Hade klarat mig utan en viss scen men..men, annars toppen betyg från mig!

2009-03-08 @ 17:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback