Det här med sms och bilkörning

Ett sms aviseras och jag släpper ena handen från ratten och blicken vandrar från vägen framför till mobilen i min hand. Meddelandet inleds "Jävlar om du läser detta" och avslutas med "..och än mer jävlar om du svarar", och kommer från mamman som vet att jag just då rullar ute på vägarna någonstans mellan Stockholm och Kalmar. Det börjar bli några år sedan nu men fortfarande får jag bannor när jag fipplar med mobilen under bilkörning, förmodligen välförtjänta sådana..

.. vilket skulle visa sig härom natten.

Klockan närmar sig halv två och jag ska just rulla in i Växjö. Jag har kört ganska fort, fortare än vanligt i vart fall, och bara mött en handfull av andra bilar under de dryga 7 milen. Letar efter mobilen på sätet intill och tar upp den för att messa att jag snart är framme. Snabba ögonkast på vägen medan en van tumme bläddrar sig fram mellan menyerna. Men så plötsligt.. alldeles för snabbt och alldeles för nära. Fyra poliser står på rad över vägen och lyser mot mig med ficklampa och jag får tokbromsa samtidigt som pulsen skenar. Det hade just varit fint.. en strike med poliser. Jesus.

Min hastighet nämndes aldrig och körkortet hade jag glömt hemma. Men jag var åtminstone nykter och konstapeln tyckte jag såg pålitlig ut. Fast skakis blev jag.



Kommentarer
Postat av: emma

Eeeh, jag vet inte om jag missförstod, men duperade du ännu en patrull? Fast de kanske var på jakt efter nåt helt annat än en sms-aktivist (typ fyllisar eller nån specifik våldsverkare)? Hoppas du slapp böter iallafall.

2009-05-18 @ 08:00:26
Postat av: azola

wow....det kunde blivit dyrt vännen, tror du hade lite "bonntur" där!Vilket man också ska ha ibland.



Här regnar det och är väder för inomhus aktiviteter....läs dator och allmänt plockande ;o) .Skönt faktiskt, gillar uteliv och trädgård men måste erkänna att det blir för mycket av det oftast!!Har min lediga vecka så jag njuter! =) kram på er

2009-05-19 @ 11:59:06
Postat av: Linz@n

vem mer än du kan lyckas komma undan utan böter?!?!??! Du är ju helt makalös.....

2009-05-19 @ 21:47:06
Postat av: Ellinor

emma: Dupera och dupera.. jag tittade bara på konstapeln med stora mörka ögon och la mitt huvud lite bedjande åt sidan medan tonläget i rösten blev len som sammet.



Är du på väg ner snart eller?!



Azola: Regniga dagar kan vara en välsignelse även för det mänskligt levande också :) Hoppas du fick en fin dag där under ett skyddande tak.



Linzan: Lars har fortfarande inte glömt att jag fick den där mobilen från försäkringsbolaget för en herrans massa år sedan.. :)

2009-05-21 @ 22:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback