Andetag

Idag har jag andats.. Bakom ladugården finns en skogsglänta som hämtad från Ronjas vårar. Hit tog jag med mig min hund imorse och på en sten mjuk av mossa slog jag mig ner för att andas tillsammans med en ek. Vi satt där och gav av våra livsandar till varandra, eken och jag, medan Vilda sprang som en nyutsläppt tjur över det grönskande marktäcket. När min långhåriga kviga rusat färdigt gjorde hon oss sällskap och helt plötsligt satt vi alla tre där och andades... eken, hunden och jag.

image107


I eftermiddags åkte jag till den familj jag fått anställning som huskatt i. Min vana trogen spann jag ljudligt medan hundar och ungar swischade förbi i alla riktningar. Årets första grillafton med utomhusätning och spinneriet blev öronbedövande.

Gullvivorna blommade, liksom några försynta blåsippor som generat gömde sig under buskarna. Fåglarna sjunger som galna och allting i luften viskar om att livet åter är på väg... på bred front.

I stallet stod en häst med svullna ben och trots att jag egentligen tycker att hästar är för stora och för läskiga så drogs jag dit och jag fastnade i de varmaste och vänligaste ögon jag sett hos något levande. Sedan andades vi tillsammans också... med kinderna mot varandra.. i tystnad och respekt.

Livet är så galet vackert om man bara har förstånd att se det.

Kvällens låt:
Utan dina andetag med Kent


Kommentarer
Postat av: S

Vilken fantastisk beskrivning av en god dag i slutet av april...i Småland!

2008-04-27 @ 21:16:41
Postat av: Azola

Men snälla Ellinor...

du skriver så vackert att mina ögon fylls av tårar..



så drogs jag dit och jag fastnade i de varmaste och vänligaste ögon jag sett hos något levande. Sedan andades vi tillsammans också... med kinderna mot varandra.. i tystnad och respekt.*



Ps! Var hos mina sommarhästar igår på min promenad och bjöd de vackra själarna på äpplen! Ds!

2009-03-10 @ 15:19:01
Postat av: Azola

Men kära Ellinor...du skriver så varmt &vackert att jag gråter...



*så drogs jag dit och jag fastnade i de varmaste och vänligaste ögon jag sett hos något levande. Sedan andades vi tillsammans också... med kinderna mot varandra.. i tystnad och respekt.* dina vackra ord!



Snörvel...nu ser jag inget mer...återkommer..kram

2009-03-10 @ 15:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback