Slottsträdgårdsmästarens slottspark

Tid: 21 juli 2005
Väder: Växlande, några regnskurar och 23 grader
Läge:
På en ö några mil från en stad
Känsla: Barockt…
Skötsel: Synnerligen välskött och rådjursovänligt
Växter: Massor. En del var gula, andra blå. De flesta hade gröna blad.
Historia: Snart 1000-årigt slott som överlevt alla sina forna ägare. Dog de inte i Stockholms blodbad så halshöggs de i något annat blodigt bad. Ibland har stora eldar härjat på och runt slottet och såväl konungens män, ätter och helgonättlingar har genom åren haft sin boning här.
Ägare: Chefen
Café: Finns säkert massa gott som E bakat om man letar tillräckligt länge i alla stora skafferier.
Hemsida:
Slottsträdgårdsmästaren
Öppettider: Nej, nej, nej… här finns inga sådana.




Jag har fått audiens till kungen... till trädgårdskungen och numera även bloggkungen. Till hans stora, stora slott smugglades jag med en dag för så många år sedan att det enligt alla trädgårdsrelaterade paragrafer nu måste vara preskriberat.

Förstrulet strövade jag omkring bland alla dessa blommor jag inte ens har en susning om art, familj eller släkt på och nöjde mig bara med att konstatera att ja..jo den var ju fin.



Att parken är vacker råder inga tvivel om, trots att det just under dessa semestertider ligger stora hönsnät och trädgårdsmöbler (!) över de vackra rosbuskarna samtidigt, som blommor är nedklippta för att kunna blomma igen. Vid slänten fick jag dock kapituera för skönhetens olika uttryck och former, och även om nu blommor och bin intresserar mig mer än blommor och blad, blev jag nog smått förförd trots allt.


Färgerna är många, mulliga och galna.. men ändå helt självklara. Vore jag en fjäril skulle jag bara flyga till den här slänten och ingen annan.

Inne i grönsaksavdelningen tog dock min guidning slut.. -det där är grönsaker, sa trädgårdsmästaren och viftade förstrulet ut över kaninernas mekka.

Att gå få guidning av ett proffs på sin egen hemmaarena var givetvis ett privilegium, även om jag nog bitvis kände mig lite korkat bortkommen. Å andra sidan går det inte att undvika en undran om var gränsen för besatthet går, alternativt HUR bra mikrofunktion den där kameran har..?!

P.S Detta är en hyllning (och lite på kul) till min duktiga trädgårdstok till vän. Den här månaden är han gästbloggare i Allt om trädgård och jag är både lite avis och stolt :)


Kommentarer
Postat av: Eva

Äsch... sådär ser ju min trädgård ut varje sommar gapskratt Tänk att hålla ordning på alla ogräs! Nää krukor e jättebra tycker jag!



1½ vecka av jobb kvar nu till 5 efterlängtade veckor av ledighet med familjen. Först 2 veckor dock med barnen och sedan blir älsklingen min ledig. Hur var din semester förlagd? Finns det sovplats OM vi får för oss att komma förbi på en kaffe.....



Ha det såå gott min kära vän! Kramar i massor från vännen i Hallands pärla!

2008-06-17 @ 20:54:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tänka att någon skulle spana i min egen park och det skulle bli en kvinna med ett sådant sinne för skönhet...!

Tack vännen för en härlig trädgårdsspaning!

Postat av: Ellinor

Eva: Krukor är min melodi också.. dessutom finns de ju så snygga ;)

Här i Bullerbyn finns alltid sovplats och ni är varmt välkomna! Vore verkligen jättekul!!

Kramar i minut och parti



Slottis: Tack själv för att jag fick vandra bland allt ditt vackra. Glömmer aldrig den smått surrealistiska känslan när jag klev in i alla fotografier.

2008-06-18 @ 17:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback