Dag 2: Abiskojaure-Alesjaure

22km, Höjdskillnad: ca +330m, -40m

Fjällsjön låg helt stilla den där morgonen i Absikojaure då jag hämtade vatten till gröt och kaffe och allt var så där andäktigt vackert att man just där och då förstår att man upplever något större än stunden kan ta in. Tält in i väskan, sovsäck ihoprullad och torra strumpor på fötter, därefter avfärd längre in mot det orörda och upp i bergen.



.. och upp blev det. Galet mycket uppför faktiskt. På nedanstående bild har jag gått i två timmar, med början från foten av den sjö som syns långt där nere. Senare i backen blev jag upphunnen av unge herr D och vi gjorde sällskap någon mil. Ibland gick vi i tystnad, ibland pratade vi om framtidsdrömmar och livstillvaro. Två främlingar som hittade gemenskap i ett nu. Tack för ditt sällskap D, och tack för din omsorg om mina fötter och mitt (eller snarare min brist på) näringsintag.



Vid Alisjarvisjön kunde man ta båt och därmed spara in någon timmes vandring och ge fötter välbehövlig vila. Det var inte ett svårt val att hissa den signalerande sameflaggan för att därefter sätta sig på en sten, äta tranbär och nötter och vänta på ljudet från en båtmotor.



Framme i Alesjaure lufsade Doris omkring som en stor, brun drottning bland bergen och på klippor av sten mötte jag för första gången de två vandrande vänner som kom att ge dessa dagar av guld ytterligare skimmer omkring sig. Som brukspartoner stod de där och jag visste nog redan där och då att det var "mina" grabbar jag mött, Herr "oh you have Foppa-toffels" och Mr "allt som finns att köpa ska jag ha och jag ska dessutom ta med det till fjällen", visade sig vara skimrande diamanter som delade min väg från och till under färden.



Det är svårt att hitta en vackrare vy att blicka ut över från en tältplats i världen. Mitt i natten rullade jag upp tältduken och låg och blickade ut över det som tog andan ur mig. Sedan somnade jag och drömde om något vackert.


Kommentarer
Postat av: Mia

Mycket vackra kort gumman...En lisa för själ & hjärta.

Kram i massor till både dig & Vilda

2009-07-15 @ 23:14:21
Postat av: Ellinor

Mia Tack vännen.. men det är som sagt lätt att ta vackra bilder när allt är så galet vackert :) Kramar från oss båda.

2009-07-17 @ 03:07:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback