Nedstigen

Nej det blev inte den sju mil långa vandring mellan Nikkaluokta och Vakkotavare som jag hade planerat för och även om det fortfarande finns ett sting av besvikelse kvar där innanför bröstkorgen så hann jag åtminstone tråckla ihop en längtande själ under något dygn där på fjället. Där i det vilda och vidunderliga finns alla de svar en människa kan behöva. Där i det tysta hör du sådant du för längesedan slutat lyssna till och när alla andra ord tagit slut återstår bara ett.. ödmjukhet.






I förtio minuter försökte jag få upp mitt tält, bara för att se det rasa så fort jag förflyttade mig till motsatta sidan igen. Tältpinnarna krånglade, vägrade fastna i den magra jorden. Klockan hade passerat midnatt och jag började bli både trött och frusen i de få plusgrader som natten erbjöd. Det var då jag bad om hjälp.. jag bad mina förfäder att hjälpa mig och jag bad jorden om lov att få använda den som mitt ankare. Efter det fäste varenda tältpinne och mitt temporära hem stod lika stadigt på jordytan som det röda hus jag annars bor i. Gijtto.



Vilda hade förmodligen glömt var hon var under natten för när morgonen kom och vi kröp ut ur tältet stelnade hon till, sedan fällde hon bak sina öron och sprang som en tok över vidderna tills hon flåsig och lycklig övervakade mitt grötkokande.



Det blev en del bett... Hade planer på att ta med mig en burk renblod, skriva "Gratis" på en skylt och således kanske undvika att bli stucken, fast jag vet inte hur bra det hade funkat..  Bäckolja blandat med djungelolja funkar rätt bra ändå.

..och Vilda gjorde precis som förra gången. Hon sov..

Kommentarer
Postat av: Hasse

Det ser helt fantastiskt ut Ellinor. Förstår att de där vandringarna är viktiga för dig.

Tyckte om ´´Där i det tysta hör du sådant du för längesedan slutat lyssna till och när alla andra ord tagit slut återstår bara ett.. ödmjukhet.´´

Postat av: Fröken F

Vilken underbara natur och vilka vackra bilder... :)

Något som en storstadsbo som jag aldrig har fått uppleva...



Förstår din längtan upp till fjällen!

2010-07-23 @ 12:02:20
Postat av: Sanna

Underbart. Är så glad att du kom dit för en stund i alla fall. Det blir mer sen. :-)

2010-07-23 @ 20:00:54
Postat av: ann-louise

Så härligt underbart!!!!

2010-07-23 @ 22:15:17
Postat av: Ellinor

Hasse Tack vännen.. fjällen har du fortfarande inte spanat i... =)



Fröken F Tänk då att bilder bara är frusna sekunder av ett mycket större, mer andlöst nu..



Sanna Mycket, mycket mera sen.. och alltid igen. Tänkte på dig och myggen.. du ska nog vänta tills de frusit ihjäl eller nåt.. ;)



Ann-Louise Mm.. själen jublar!

2010-07-24 @ 00:24:18
Postat av: Lina

Jättefina bilder!!! Och du, Plupp är INTE död =)

2010-07-24 @ 11:52:56
URL: http://pyssellina.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Lina Haha.. fast han måste ju vara sjukt gammal då ;)

2010-07-25 @ 11:06:44
Postat av: Rickard

Ellinor! Kan bara hålla med. Dessa fantastiska vidder som du förmedlar i dina foton. Ödmjukhet är ordet...

2010-07-28 @ 23:35:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback