Adventshelg



Världen blev vit medan glöggen blev varm. På ett slott i närheten vakades det julmarknad och trängsel bland halmbockar och vitdsvinskebaber. Jag hade kjol och längtade efter en jacka. Min skånska vän provade en hatt som jag ville ha, sedan smet vi ner i källarvalven och smakade på senap och rostade mandlar.

.. och snön bara vräkte ner när vi körde hem.

Kväll och jag gråter mig igenom ännu en film och önskar att jag hade kunnat trösta mig med pepparkakor. Somnar sedan i ett aldeles för varmt hus under ett för natten aldeles för varmt täcke.

Vakar till den första i advent och till ännu mer snö. Det är skyltsöndag i min lilla stad. Lotter och lussebullar, hemstickat och hembakat. Luciakandidater och falsksång, tomtar och julförhoppningar. Favoritbrandmännen kör barn i släde alá 2000-tal, jag tar barn i örat sedan de knuffat in den minsta i en snögubbe. Nu tänder vi det första av fyra... såvida vi hittar staken vill säga...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback