Parallella liv

Nedräkning på riktigt nu. Om en vecka återvänder jag till den där ön som jag aldrig riktigt lämnar, till kalkstensvägar och öde Fåröstränder, till en stund bland medeltidsminnen och framtidsdrömmar.

Och jag tänker att jag vill leva parallella liv. Jag vill bo på min öde kalkstensgård på Fårö och varje förmiddag ska jag ta med mig min hund ut till havet för att blåsa ur alla gamla tankar och välkomna de nya. På kvällarna ska det regna och medan elden håller värmen ska jag skriva böcker så det smattrar i tangenterna.

Och alla turister ska ha åkt hem..



Jag vill bo i fjällen, några dagsmarscher från civilisationen. I väglöst land. Där ska jag lära mig att förstå allt det jag inte förstår, låta ursprungsrötter få fäste och släppa intrycken fria. Där ska jag sluta vara rädd för mörkret och när dagen gryr ska jag äntligen inse att allt hör ihop på något oförklarligt sätt.



Jag vill tillbaks till takåsarna på Södermalm. Till proslinsskrammel från öppna fönster och tryckande hetta mellan huskroppar av sten. Jag vill kunna packa ryggsäcken, ta min hund i koppel och gå ner till Stadsgårdskajen och blundandes stiga ombord på någon av Vaxholmsbåtarna. Jag vill smyga in på en eftermiddagsbio på Medborgarplatsen, eller köpa kanelbullar till de hemlösa utanför Seven Eleven. Om dagarna ska jag jobba som analytiker på Rikskrim och när helgen kommer ska jag släppa hunden lös på Djurgården och hoppas att ingen kommer på mig...




Sen tänker jag
Att jag vill bo precis här.. där jag är. Med Leo i fönstret bakom dörren, i niogradig kyla om vintern och lutande golv i sovrummet. Jag vill bo ett hus vart vardagsrum jag gjorde om i en nikotinabstinenspsykos, där böckerna står i färgordning och där varje dag är som någon konstig blandning mellan Raskens, Bullerbyn och Änglagård..


Och så tänker jag att det finns människor som inte vill vara någonstans och inser att jag är privilegierad. Tisdagsinsikter i regnet.


Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

...och du passar perfekt på alla dessa platser!

2010-09-14 @ 18:53:45
Postat av: ...en låt...

http://www.youtube.com/watch?v=n2ki3vTCvjY



// G.

2010-09-17 @ 06:30:35
Postat av: Rickard

Så själfullt vackert förmedlat. Det är en fin förunnelse att finna paradisen för sina olika sinnesstämningar. Man ska ta tillvara på dem, vilket du sannerligen gör. /R

2010-09-18 @ 13:58:45
Postat av: Ellinor

Slottis Mm.. det är kanske så det är =)



Rickard Tack! Ja livet går väl ut på det antar jag.. att fånga stunder som gör skillnad om så bara för någon minut.

2010-09-19 @ 20:02:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback