Ge mig häst och vagn!

Att skaffa bil innebär i samma ögonblick att skaffa sig ett ekonomiskt kaos. För två veckor sedan väckte jag min Mistubishi med en törnrosa kyss, och även om nu inte bilen sovit i hundra år så är den klart märkt av sin årslånga sömn.

Efter att ha försökt får igång dess hjärta med elchocker tvingades jag ge upp och beställa tid för transplantation. 1146 kr senare hade bilen ett nytt batteri och jag ytterligare skulder på mitt "fy vad jag är pank- konto". Idag var det dags igen.. med två dagar kvar till bilbesiktning insåg jag att en ofungerande handbroms per automatik innebär ombesiktning, vilket fick mig att sätta kurs mot min bildoktor. Dessvärre visade det sig att han flyttat efter mig till Stockholm men den nya ägaren tog glatt emot oss som patienter och någon timme senare kom diagnosen. Nya bromsskivor måste till om jag inte ska få besiktningsmännen att kasta tvåor på mig. 2000 kr till.

"Länsförsäkringar i Stockholm" stod det på min eftersända post idag och när jag öppnade det fönsterklädda kuvertet förlorade jag nog medvetandet för en stund. Trafikförsäkring 1 år, 7194 kr att betala innan den 8/1-07. Kastade mig på telefonen och vrålade att jag hade fått en IDIOTRÄKNING med posten och jag aldrig i livet tänker betala det. Mannen i andra änden var dock inte speciellt hjälpsam men kopplade snabbt över mig till en pärla i Kalmar som på kort tid gav mitt en nytt pris som var bra mycket mindre än hälften. Dock 2800kr till på veckans bilkonto, där det dessutom ska läggas till 1400 för skatten som ska vara betald innan den 11e.

Med en svag smak av blod i munnen, lite bekant illamående tillika yrsel så tog jag ett djupt andetag och öppnade bakluckan för att ta ut Vilda ur C:s fina Toyota. När jag såg hålet hon tuggat sönder på bagageutrymmets matta trodde jag att jag skulle förlora förståndet för gott...

En hemsk dag!


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag följer lydigt efter! Blogg nr 3 om jag inte minns fel?

2007-01-02 @ 22:39:46
Postat av: Ellinor

Blogg nr 3 stämmer bra du min lydige(!!)vän. Ska försöka stanna här nu..

2007-01-02 @ 22:42:54
Postat av: Solen

som sagt var 13 är oturstal, kanske förtöja på en fjärde blogg vid nr 14;)
skönt att det inte bli fullt så dyrt som det kunde blivit.
Men snart får du pengar från din nya bra jobb!

Postat av: Mrbr

God fortsättning kära du! Jag förstår din längtan efter häst och vagn men minns att även hästen kan bli halt och frågan är om inte djurdoktorn är lika dyr som bildoktorn?

Glöm inte att kolla med dina förskringsbolag!

2007-01-03 @ 14:18:59
Postat av: emma

Du borde skaffa en svart, billig och händig doktor till din rassliga plåthäst.
Dessutom håller jag med morbror. Försäkringsbolag ska spelas mot varandra, och det gäller även banker, telefonbolag och lokaltidningar. Men inte vänner.

2007-01-04 @ 08:15:38
Postat av: Anonym

Underbar blogg du har! Jag läser den varje dag! Brukar till och med läsa den för mina vänninor.
Hoppas det ordnar sig med bilen=)

2007-01-04 @ 18:08:45
Postat av: Ellinor

Uncle: Dessutom är jag ju faktiskt lite rädd för hästar när jag tänker efter.
Emma: Finns dom på Blocket tror du? ;)
---: Tack, det värmer långt ner i hjärteroten.

2007-01-05 @ 09:54:01
URL: http://kajplats13.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback