För 219:e gången

Egentligen skulle solen ha lyst idag och jag skulle ha tillbringat dagen med pjäxor och skidor på Dundret. I den bruna termosen skulle jag haft med mig varm choklad och skolan skulle ha bjudit på sirapslimpa med kokt medvurst. Trots kyla skulle det ha hettat om kinderna efter en hel dag under vårstrålar mot snö och jag skulle klä mig på tok för kallt på eftermiddagen. För precis så har det ju alltid varit, just den här dagen då den årliga vintermarknaden i Gällivare startar.

image82

Förutom att solen lyser med sin frånvaro och det faktum att det var arton år sedan jag hade friluftsdag i skolan, så är det mesta sig likt. Vild- Hasse säljer sin vilda korv och korgmakarna står vid samma hörn de alltid stått. Genuint samiskt hantverk säljs sida vid sida med hamkokta karameller och motivstrumpor. På årets t-shirts kan man läsa den föga smickrande texten: "riktiga män rakar pungen med vinkelslip".

Jag har alltid älskat marknaden här hemma. Souvas kebaben, doften av nybakt glödkaka, alla människor man aldrig annars ser men som tycks ploppa upp just den här helgen varje år. När jag var i tonåren drömde jag om den dag då jag fick bli vuxen och gå på dansen som alltid är fredag- och lördagskvällarna.. Fast nu när jag nått den där vuxenåldern får jag konstatera att jag hellre ser "Så ska det låta" och äter fruktsallad än befinner mig i något man kan likna vid "Så det kan låta" och dricker mig söndagstrött på fruktdrinkar.

image83



Kommentarer
Postat av: Eva

NÄÄÄÄ Visa
inte såna bilder gumman!! Blir såå avis Det är år o dar sedan jag var uppe på marknaden - fakriskt inte sedan Linnea föddes! Och snö med... Här är det regn o regn o regn....

Jacob ska ha killfest hemma idag så jag o Linnea får snällt ta en rymning till mamma.

Hoppas du har det fortsatt trevligt i norr och att du kommer dig upp på Dundret med en termos choklad (spetsad??) trots att
du är vuxen nu ;)

Kramar i massor från lilla jag på Västkusten.
Hälsa mamma med!!!!

2008-03-15 @ 07:55:36
Postat av: Ellinor

Eva: Kom upp du också kära vän. Vi kan åka skidor på Dundret, jag kan bara ana vidden av hur fenomenala skidåkare vi skulle vara efter spetsad choklad. Fjällbranten.. here we come! Kram.

2008-03-15 @ 18:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback