Advent.. den andra

Det har nog bildats is vid den här kajplatsen...

Decemberlivet är tämligen händelselöst och tankarna lika slöa som de feta flugorna på övervåningen. Jag hämtar ved och eldar tills det blir så varmt att jag måste öppna dörren. Sen fryser jag. På min bokhylla ligger en hög av studielitteratur och två höjda ögonbryn har fastnat i ett tillstånd av förvåning. Efter jul blir jag fröken. Åtminstone till tjugo procent.

.. och jag sätter nejlikor i apelsiner och jag hänger ljusslingor runt murstocken. Varje dag letar jag efter blodapelsiner bland de bleka och nästa advent hämtar jag mig min gran. Nu fattas snart bara den där snön.. och de rosiga barnen som sjunger julsånger i gatukorsningarna.. och slädarna med bjällror.. och domherrarna på halmkärvarna.. och ett o ä n d l i g t jullov!


.. och efter jullovet vill jag ha påsklov och då åka skidor tills kinderna blir rosiga och benen trötta. Sen ska jag värma mig framför en öppen spis och dricka blossat vin i ett timrat hus. I Alperna.

Kommentarer
Postat av: Han den där..

Hmm.. Tycker att det låter som om någon är i behov av en stor namnsdagskram..



2009-12-09 @ 12:02:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback