Fisk, ben och fötter

SMS från en vän: Blev just bjuden på en kanelbulle av en betagen kassör. Sött.

Jag svarar: .. och jag fick en torsk på torget igår.

.. och nej, det handlar inte om extrainkomster av tveksam natur och den här torsken var av arten fisk. Men fiskhandlaren ville bjuda mig på nyfångad torsk och efter att ha gett mig omsorgsfulla instruktioner gick jag glatt, om än något förvånad, från torget med en filéad torsk i påsen. En middag senare och jag hade inte ens kunnat föreställa mig att fisk kunde smaka så bra. En klok fiskhandlare har således fått en trogen kund.



Söndag i Bullerbyn. Tidigare idag har jag gått i trollskogar tillsammans med en kär vän, idag med joggingskor på tacksamma fötter dock. I vallokalen fick jag inse att jag numera bott tillräckligt länge i trakten för att räknas som känd, och därmed inte i behov att legitimera mig. Underlig känsla trots allt.

Mina Internetbokmärken fylls med vandringstips och nästa projekt blir att börja torka den mat jag ska bära med mig. 105km på sju dagar kräver en del näring, både för mig och Vilda samtidigt som varje gram ska bäras på ryggen. Har idag googlat mig fram till att allt kan torkas och att det du behöver är en uppvärmd ugn och bakplåtspapper. Tänk vad lite man vet.

Annars så är det mest fot- och tassvård på det dagliga schemat. Vilda är kittlig och lider när jag kommer med den stora tasslotionsflaskan, men låter mig snällt förbereda henne för vårt största äventyr hittills. Idag blev hon dessutom mutad med renkött, vilket gjorde henne synnerligen sammarbetsvillig.

Pearl Jam ur högtalarna, kaffedoft från köket och hundhår precis överallt. Ett nu i en tillvaro som behöver dammsugas.

Kommentarer
Postat av: Eva

Man blir ju riktigt hungrig av den härliga bilden på din middag! Berättade åt pappa att du ska på stora äventyret, han sa be henne ringa om hon behöver tips o råd ;)....



Sitter på jobbet o inväntar barn. Skönt med tystnaden o lugnet en måndag morgon.



Hoppas din dag blir bra! Kram från vännen i väst

2009-06-08 @ 06:54:58
Postat av: Linz@n

ok jag har ändrat mig....jag vill oxå följa med på äventyr - men bara om jag får renkött!!!!



KRAM

2009-06-08 @ 20:34:05
Postat av: Louise

åh, vad ert äventyr låter härligt. Jag önskar så att jag var en sån som vågade ta vara på sådana lustar som dyker upp, att jag vågade utmana mig själv, att jag vågade njuta av livet på samma sätt som du ofta lyckas ge mig känlan av att du gör...Jag önskar jag hade lite mer Elli-Pelli i mig...

2009-06-08 @ 21:28:11
Postat av: Ellinor

Eva: Splendid! Behöver hur mycket råd som helst tror jag. Ska ha en veckas träningsläger med pappan när jag kommer upp, behöver om inte annat kunna sätta upp tältet i sömnen.



Hoppas att din måndag blev alldeles strålande och att veckan i stort fortsätter i samma spår. Kramen!!



Linn: Glömmer aldrig den där natten på Norra vägen men rökt renkött, lök och baguetter :) Kram kram



Louiserskan: Blir lyckligt varm av dina ord. Tack fina vän! Fast du har det i dig också.. och jag vågar egentligen inte heller. :)

2009-06-08 @ 23:45:49
Postat av: Björn

Googlade på "Chocka dej själv idag", texten på en t-shirt jag köpte på Lundell-konert på Brännaberget i Överkalix 1985. Och det var alltså här jag hamnade: trevlig blogg, vackra tankar sunda värderingar och en go´ vovve. Jag återkommer om det är ok...

2009-06-09 @ 01:03:22
Postat av: Ellinor

Björn: Människor med gott omdöme är alltid välkomna :)

2009-06-09 @ 02:08:52
Postat av: Uncle

En vacker dag skall jag också smaka färsk torsk! Hur var skillnaden mot den djupfrysta?

2009-06-10 @ 09:09:50
Postat av: Ellinor

Uncle: Skillnaden? Enorm! Ut med spöt kära MrBr ;)

2009-06-11 @ 23:33:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback