Valet

Klockan har slagit åtta och i Bullerbyn har min hund och jag varit vakna i timmar redan. Skapade just ihop tillräckligt med bönor för att få en kopp kaffe (kanske två med lite tur) och allt medan R.E.M sjunger om tappade religioner så går en maskin röd/rosa tvätt i badrummet. Leo och Vildan har hunnit med dagens första rusning och jag har hunnit få minst fem rapp av Leos galet hårda svans. Djurrättsaktivister får säga vad de vill, men det fanns faktiskt en anledning till att man kuperade de där piskorna..!! (.. och då främst för att hundarna själva slår sönder den så till den grad att det stänker blod på väggarna)

Frös långt in i märgen i morse och även om förklaringen snarare ligger i en ovanligt dålig natt än i låga temperaturer så brinner nu björk och tall i kaminen. Behöver rensa i en växande djungel här utanför och så var det ju det där med fönster i behov av putsning och osytt tyg i skåpen...

Känns inte som något problem att fylla den här dagen heller med andra ord...



Det är femton år sedan jag fick rösta för första gången. Jag hade precis fyllt arton och åkte tillsammans med min pappa till sameskolans matsal för att lägga min röst i ett kuvert och allt kändes lite sådär andäktigt viktigt. Nu är det dags igen. Samerna går till val och röster ska läggas till det parti vi främst tror ska kunna driva och bejaka samernas närings-, kultur- och språkfrågor.

.. och nu, liksom då är det pappans råd som får leda mig rätt bland valsedlar och rutor att kryssa.




Uppdatering 09:37
Kanten runt ett halv hus är rensat och det faktum att jag uppbär beredskapsersättning från jobbet medan jag rycker gräs gör det lite mer uthärdligt. Vilda är ute på långpromenad och i trädgården har två glada pojkar och deras farmor lekt "dunk". Har dessutom hunnit få blodtrycksfall av rang och legat och kallsvettas på köksgolvet medan en förvånad Leo stod och droppade slem över mig. Den frusna morgonen har ersatts av en het förmiddag där nu fönster och dörrar står på vid gavel för att vädra ut på hysteriskt många plusgrader.

Kommentarer
Postat av: Azola

Hej vännen...vad du hunnit med mycket redan! =/

Jag har bara kokat lite extra ris till hönsen och släppt ut dem. Suttit med dem och tagit dagens första kaffe. Där satt jag fortfarande då sambon kom gående...wow ..passade på att informera honom om hur sexig han såg ut då han kom gående i blekta jeans, uppknäppt munk-jacka och bar bringa ;o) hi hi

kramizar till dig, Leo & Vilda

2009-05-11 @ 14:08:54
Postat av: AÖ

Hej vännen, ville bara önska dig en fin dag!!

2009-05-13 @ 07:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback