Frihetsmärkt



Nu sitter den där, min frihetssymbol och mitt ursprung, designad av själssystern från fjällen. Fridja.. fri. Fri att vara den jag är, att tycka, känna och tänka utan restrektioner. Fri att leva det liv som är mitt.  Fullt ut.

Det samiska solkorset skuggat i bakgrunden, min kompass i livet. De tre prickarna, symbolen för själen, förstärkt av ordet i det här fallet.. en fri själ. Samtidigt förankrad. Rötterna som letar sig ner i jorden men också ner i det kulturarv som jag bär med mig och som gjort mig till den kvinna jag är. Helhet.. tanke.. mening.


Jag ringde henne, hon själssystern, från E22:an en sen kväll i sensommarens mjuka mörker för att fråga henne vad frihet heter på samiska. Medan vi pratar börjar hennes hand att föra sig över det papper som ligger framför henne. Bilder, intryck, ord.. innan vi lägger på har hon fångat allt som är jag i en enda bild. Bilden som nu finns i min header (högst upp till vänster). Renen som vi lever av och för, skogen jag vuxit upp i, boningen, fjällen som speglar sig i havet, det hav som finns i mitt nu...

Det skulle dock visa sig behövas något betydligt större än en handled för att göra bilden rättvisa och således fick detaljer ge vika och en avskalad version tas fram. Kvar blev det väsentliga.. det jag tänker ägna mitt liv att kämpa för.. vår frihet. Din och min.

 

Tack Ann-Stina för det eviga märket.. för min vägvisare som tillsammans med vandringsstavens krona för alltid ska påminna om vem det är som stannar och styr livet. Tack för att du är en av de som gett näring till mitt ursprung.

 


Kommentarer
Postat av: Anders

superläckert...

2010-02-19 @ 20:40:20
Postat av: Ann

Superfin!! kram tjejer

2010-02-19 @ 23:21:35
Postat av: Vasalöparn

Vacker symbol, och vacker beskrivning av innebörden...

2010-02-20 @ 08:27:37
Postat av: M-G

Vågat vackert. Väl värnar vidunderliga vidder!

För vad är friheten värd på en öde ö?

2010-02-21 @ 10:01:58
Postat av: Linz@n

Åh va helrätt!!! Längtar tills jag får se den live ;))

2010-02-21 @ 19:56:03
Postat av: Anna-Stina

Å själasyster, släkting och varma kvinna till vän. Äntligen läser jag dina ord - tack för att jag fått spåra lite på din ursprungstig och att du nu är frihetsmärkt för alltid. Nu bär vi solkompassen av vår ursprungsrot båda två - i olika form men av samma orsak. <3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback